Vind de optimale mix van menselijke en artificiële intelligentie

Als je door middel van software efficiënter zou werken en meer omzet zou genereren, waarom zou je dan nog menselijke intelligentie inzetten? Met de toegenomen capaciteiten van kunstmatige intelligentie is deze vraag relevanter dan ooit. 

Hoewel technologie in grote mate kan worden gepersonaliseerd, blijkt een bepaalde mate van menselijke interactie nog steeds noodzakelijk. Zelfs wanneer AI bepaalde taken kan uitvoeren, blijft er een ruimte voor menselijke intelligentie.

Veranderende rol voor menselijke intelligentie

De technologische evolutie door de jaren heeft niet alleen de manier van werken veranderd, maar heeft ook voor een verschuiving gezorgd in het takenpakket van diverse jobs. Tegenwoordig zijn functies zoals de verkoopvertegenwoordiger enorm veranderd. Met de implementatie van AI en data-analyse, kunnen verkopers zich meer richten op het onderhouden van hun klantrelaties. 

AI-gebaseerde software levert hen de nodige data en suggereert acties, waardoor de cognitieve last van de werknemer vermindert. Echter, het vertalen van deze data naar een betekenisvolle boodschap voor de klant blijft een kunst die alleen mensen beheersen. Technologie kan helpen, maar de uiteindelijke interpretatie en communicatie vraagt om menselijk oordeel en empathie.

Interpretatie door systemen

De technologische wereld staat geen seconde stil en zoekt tevens naar manieren om data niet alleen te analyseren, maar ook te interpreteren. Systemen kunnen nu menselijke communicatiestijlen analyseren en adviseren over hoe het beste te communiceren. Ook zien we de opkomst van virtual agents en digitale assistenten die communicatie persoonlijker en 'menselijker' maken. Toch blijft het zien van een echt gezicht, de non-verbale communicatie, wenselijk.

De technologie wordt ook ingezet om menselijk gedrag beter te begrijpen. Bedrijven gebruiken geavanceerde spraak- en tekstanalyse om gesprekken met de klantendienst te analyseren en potentiële verbeteringen te identificeren. Via videocamera’s in winkels, uitgerust met AI-gebaseerde beeldanalyse, kan geanalyseerd worden hoe klanten reageren op de winkelindeling.

Optimale mix

Bij het zoeken naar de optimale mix tussen menselijke en automatische intelligentie moet je verder kijken dan wat een proces technisch gezien kan automatiseren. Overweeg ook de kosten en baten van de implementatie. Zijn er genoeg situaties waarbij de ontwikkelde software kan worden ingezet om de kosten van de investering te rechtvaardigen? Als het om enkele uitzonderlijke gevallen gaat, kan het lonender zijn om menselijke intelligentie in te zetten om deze gaten in het proces op te vullen.

Ken jij voor jouw business de optimale mix tussen menselijke en automatische intelligentie? Contacteer ons gerust om erover te sparren en te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.


Deel deze post
Elektronische facturatie via PEPPOL wordt verplicht vanaf 1 januari 2026