Kan jouw KMO overleven zonder jouw aanwezigheid?

Stel, je bent voor langere tijd afwezig. Bestaat jouw KMO dan nog tegen de tijd dat je wil terugkeren? Met andere woorden, is jouw bedrijf een zelfwerkende organisatie? Volgens een artikel op de website ‘Rich Dad’ kan je bedrijven classificeren op basis van twee types, namelijk een S-type business of een B-type business. Als je een vrij beroep uitoefent, val je onder het S-type en is jouw aanwezigheid van cruciaal belang voor de uitvoering van je job. Valt jouw bedrijf onder het B-type, dan beschik je over een systeem dat alles draaiende houdt als jij afwezig bent. Een systeem kan een softwarepakket zijn of een set van procedures die door mensen wordt uitgevoerd. Het spreekt voor zich dat B-types zelfwerkende organisaties zijn, die een veel grotere kans hebben om te overleven in de toekomst.

Het belang van automatische intelligentie

De overlevingskans van jouw KMO staat in direct verband met het gebruik van automatische intelligentie. Het is van groot belang om mee te gaan met je concurrentie en het liefst zelfs voor te blijven. Kodak is een voorbeeld van een bedrijf dat vroeger een referentie was in fotografie en vandaag de dag compleet van de kaart is geveegd, doordat ze niet snel genoeg zijn geëvolueerd op vlak van innovatie. Hetzelfde geldt voor e-commerce, waarin grote spelers zoals Amazon, Coolblue en BOL, het de kleine webshops zeer moeilijk maken. Zij zijn namelijk telkens de eersten met innovatieve ontwikkelingen.

Meer omzet of hogere marge

Als bedrijf zijn er twee zaken waarnaar je kan streven. Enerzijds meer omzet door groei en anderzijds meer winst door een hogere marge. Vooral het laatste is een pad dat meer en meer gekozen wordt. Zo kan je meer winst genereren door je product of dienst aan dezelfde prijs aan te bieden, maar het intern efficiënter uit te voeren aan een lagere kostprijs. Automatische intelligentie kan daarin opnieuw een belangrijke bijdrage leveren. Door gebruik te maken van een systeem voor de uitvoering van ondersteunende diensten, kan je je marge vergroten. Je kan bijvoorbeeld investeren in een boekhoudpakket, waardoor je je boekhouding kunt uitvoeren in minder tijd en met minder mensen. Een systeem kan ook gebruikt worden om een deel van je kernactiviteiten te automatiseren. Denk daarbij aan een advocatenkantoor dat hun contracten automatisch analyseert op mogelijke fouten.

Door een efficiëntere uitvoering met behulp van automatische intelligentie kan je je marge vergroten, maar kan je er ook bewust voor kiezen om die hetzelfde te houden. Je kan je prijs verminderen doordat je kostprijs daalt. Zo genereer je niet meer winst, maar kan je wel je plek behouden tussen al je concurrenten, die hun prijzen verlagen.

Wil jij overleven of niet? Dat is de belangrijkste vraag. Zo ja, dan helpen we je graag bij de integratie van automatische intelligentie in jouw bedrijf met software op maat. Contacteer ons voor meer informatie en alle antwoorden op je vragen.