Hoe leidt automatisatie tot meer omzet?

Verspil jij ook zoveel tijd aan repetitieve taken die je manueel dient uit te voeren? Denk bijvoorbeeld aan alle gegevens die je moet invullen in je CRM-systeem of e-mails die je moet versturen naar klanten. Gelukkig kunnen we heel wat van deze processen automatiseren, waardoor je meer tijd vrij krijgt om te spenderen aan activiteiten die effectief omzet genereren. Zoals sales, het optimaliseren van je product of dienst of het verbeteren van je klanttevredenheid. Vooral het laatste heeft een grote impact op omzet en mag zeker niet worden onderschat!

Hogere klanttevredenheid = meer omzet

Als klanten tevreden zijn, komen ze niet alleen zelf terug, maar delen ze ook hun positieve ervaring met hun omgeving. Deze mond-tot-mondreclame staat niet voor niets bekend als de sterkste marketingtool. Het is dé sleutel tot meer omzet en succes. Want wie vertrouwt nu niet het oordeel van een familielid, vriend, kennis of zakenrelatie?

Automatisatie van communicatie

De tevredenheid van je klant wordt grotendeels bepaald door de communicatie die hij/zij met jouw bedrijf ervaart. Je klant vindt het tenslotte aangenaam om op de hoogte te blijven van het product of de dienst die hij/zij zal ontvangen. Als bedrijf is dit een intensief proces, dat gelukkig geautomatiseerd kan worden. Coolblue is een duidelijk voorbeeld dat gebruikmaakt van automatische communicatie gedurende het gehele aankoopproces. Ze sturen een e-mail bij elke stap die wordt doorlopen; de plaatsing van je bestelling, het vervolledigen van je betaling, het inpakken van je bestelling en de verzending ervan. Hierdoor behoudt hun klant controle vanop afstand, is hij/zij gerustgesteld gedurende het proces en daardoor tevreden omtrent de geleverde service. Aangezien iedere klant van Coolblue ditzelfde proces doorloopt, kunnen zij gebruikmaken van automatische communicatie, die ze bovendien qua inhoud personaliseren.

Opportuniteit voor de bouwsector

Er bestaan nog meer sectoren die de opportuniteit van geautomatiseerde communicatie nog niet met beide handen hebben aangegrepen, zoals de bouwsector. Aannemers zouden tijdens hun bouwproces gebruik kunnen maken van deze technologie en daarmee hun klanttevredenheid verhogen. Iedereen die een eigen woning heeft gebouwd of zich nog in dat proces bevindt, heeft namelijk dezelfde ergernis; je weet nooit zeker óf en wannéér een aannemer komt. Als je te maken hebt met meerdere partijen die je op elkaar dient af te stemmen, dan heb je al snel een planning die volledig misloopt. Maar dit kunnen aannemers vermijden door hun klanten op de hoogte te brengen omtrent hun planning via automatische communicatie. Deze aanpak zou voor hen tevens een manier zijn om zich te differentiëren en de concurrentie achter zich te laten.

Benieuwd hoe jij in je business gebruik kan maken van automatisatie, zodat je meer tijd vrij krijgt om je te richten op zaken waarmee je omzet genereert? Geef ons gerust een belletje, dan vertellen we je er graag meer over.