Ga goed voorbereid naar een verkoopgesprek dankzij accurate gegevens

Stel, je verkoper gaat voor een gesprek naar een bedrijf dat reeds tot je klantenbestand behoort. Eenmaal daar wordt je verkoper bestookt met allerlei zaken uit het verleden, die fout zijn gelopen in jullie samenwerking. Je verkoper staat met zijn/haar mond vol tanden en kan dit niet op de juiste manier aanpakken, omdat hij/zij hier nog niets van weet. Achteraf blijkt dat de klantenservice hier wél van op de hoogte was, maar dat deze informatie nooit goed is doorgekomen. Een cruciaal detail dat je met de juiste software kan voorkomen.

Data-integratie met Odoo

Verschillende werknemers van diverse afdelingen binnen een bedrijf hebben contact met dezelfde klant. Denk daarbij aan het verkoopteam en de klantendienst, zoals in het bovenstaande voorbeeld. In de meeste bedrijven worden alle gegevens van die klant bijgehouden in een eigen systeem per afdeling, zoals CRM-systemen, klachtenformulieren en verkoopgesprekken. Helaas praten systemen niet met elkaar, waardoor de informatie niet aan elkaar wordt gelinkt. Odoo is een systeem waarin alle gegevens van een klant, afkomstig van verschillende werknemers, wordt opgeslagen. Je kan gebruikmaken van bestaande integraties met programma’s zoals Mailchimp en Office 365 of integraties op maat laten bouwen. Door de app is het des te gemakkelijker in gebruik en voorkom je dubbele gegevensinvoer. Vóór elk gesprek is alle informatie eenvoudig beschikbaar en nadien kan het direct worden aangevuld. Een efficiënte én ecologische aanpak.

Is die informatie dan wel juist?

Veel bedrijven werken met extreem beveiligde databases, wat gegevensinvoer bemoeilijkt en ontmoedigt. Als werknemers informatie willen toevoegen of wijzigen en daarvoor een complexe procedure moeten volgen, zullen ze dit sneller links laten liggen waardoor alle data verouderd. Dan is het beter om over informatie te beschikken, die voor 99% juist en accuraat is, omdat het continu wordt aangevuld.

Dataverrijking met Openthebox

Bij de voorbereiding van een verkoopgesprek dien je niet alleen alle data te kennen waarover je beschikt, het is ook van belang om je huidige data zo goed mogelijk te verrijken. Want hoe meer je weet over je prospect of klant, des te beter jouw gesprek zal verlopen. Ondanks dat je in de Kruispuntbank van Ondernemingen toegang hebt tot veel informatie, kan je geen bedrijven en personen aan elkaar linken. Iets wat wél kan met Openthebox, ontwikkeld door Niek Bartholomeus. Met dit systeem kan je onder andere achterhalen van welke bedrijven je prospect of klant zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder is. Een voorbeeld van belangrijke informatie vooraleer jij naar je verkoopgesprek gaat. Je verkoopt namelijk niet aan een bedrijf, maar aan een persoon. En de persoon in kwestie zal nooit een beslissing nemen die tegenstrijdig is met een bedrijf waar hij/zij aandelen heeft. Openthebox kan je ook linken aan je CRM, waardoor je kan opvragen van welk bedrijf je contact mede-eigenaar is. Cruciale details, die je gesprek maken of kraken.

Wil je je data integreren of verrijken, maar weet je niet hoe je daarmee het beste aan de slag gaat? We vertellen je graag meer over de mogelijkheden, want ze zijn eindeloos en op maat te ontwikkelen. Zo kunnen we Odoo niet alleen implementeren, maar ook uitbreiden, klantenportalen ontwikkelen en standaardopties configureren. Het is een sterk softwarepakket voor zowel kleine zelfstandigen als grote bedrijven, zoals Exki en Toyota. Maak geen blunders tijdens je verkoopgesprekken, maar bereid je goed voor met behulp van data-integratie. Contacteer ons, dan zetten we je graag op het goede spoor.